نوشتار

بنی صدر: انتخابات ایران یک سیلی به خامنه ای بود ولی رژیم تمام قدرت را در دست دارد!

AHB 20130408روزنامه ایتالیایی ایل مساجرو - پاریس - «ایرانیان به روحانی رای ندادند بلکه این رای بر ضد خامنه ای بود، ضد رژیمی استبدادی که تمامی قدرت را در دست دارد.» بدین نحو، بنی صدر نتایج انتخابات در ایران را تعبیر می کند. وی در ژانویه 1980 اولین رئیس جمهور جمهوری اسلامی خمینی شد و در ژوئن 1981 از طرف مذهبیون برکنار شد. هم اکنون بنی صدر در آستانه 80 سالگی در ورسای فرانسه در تبعید به سر می برد. وی می گوید: «خوش بین هستم و روزی به ایران مستقل و آزاد برخواهم گشت.»

سوال: روحانی نسبت به احمدی نژاد یک تحول نیست؟

بنی صدر: «زیاد امیدوار نیستم. روحانی تحول نیست. تمامی کاندیداها مورد تائید خامنه ای بودند.»

سوال: ولی این بار نتایج انتخابات همانند 4 سال باعث قیام و آشوب پیش نشد.

بنی صدر: «خامنه ای یک برد و دو باخت داشت. برد وی به کنترل درآوردن اصولگرایان و اصلاحطلبان است ولی یکی از باختهای وی این است که 48 ساعت قبل از رای گیری، علنا از جلیلی، مذاکره کننده سرسخت مسئله اتمی حمایت کرد و او فقط 10 درصد آراء را بدست آورد. بنابرین ایرانیان به جباریت و سیاستهای داخلی و خارجی او "نه" گفتند.

اگر آزادی در رای نباشد چیزی تغییر نمی کند، کما آنکه شما ایتالیایی ها در 20 سال فاشیسم آموختید. رأی دادن به کاندیداهای ریاست جمهوری رأی با برخورداری از حق انتخاب نبود. مردم ایران از این فرصت برای گفتن "نه" بزرگ به خامنه ای استفاده کرد، "نه" ای که اثر زیادی ندارد چون خامنه ای تمامی قدرت، اعم از سپاه پاسداران، ارتش و اقتصاد را در دست دارد.»

سوال: جنابعالی دعوت به تحریم انتخابات کردید در حالیکه خیلی ها به پای صندوقهای رای رفتند. شرکت وسیع مردم را چگونه می شود توضیح داد؟

بنی صدر: «فکر نمی کنم که ایرانیان بدینگونه که می گویند بطور گسترده رای داده باشند. 58 هزار صندوق اخد رای وجود داشت، با انجام محاسبات ریاضی خواهید دید که در در کشور پهناوری مثل ایران، با شهرهای با فواصل زیاد، امکان ندارد 35 میلیون نفر توانسته باشند رای بدهند، حداکثر 50 درصد واجدین رای داده اند.»

سوال: چرا تا به حال "بهاری" در تهران ایجاد نشده؟

بنی صدر: «از سران کشورهای غربی که فردا تشکیل جلسه می دهند سئوال نمائید. بخاطر تحریمها و تهدید جنگ آنها است که مردم ترجیح می دهند حرکتی نکنند. جامعه بین المللی مسئولیتی جدی دارد. می بایست سیاست تحریم را رها کند و بگذارد ملت ایران کار خودش را بکند و سرنوشت خود را خود در دست بگیرد.»

 

گفتگو با فرانزسکا پیرانتوزی در 16 ژوئن 2013

 


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter