صوتی

گفتگوی رادیو فرانسه با بنی صدر درباره جنجال فیلم "من روحانی هستم"

ahb11برای شنیدن مصاحبه اینجا را لکیک کنید

1393.02.8 - رحمت قاسم بیگلو: در ایران، نمایش یک فیلم پیرامون مسیر صعود حسن روحانی از پله های قدرت تا رسیدن به ریاست جمهوری جنجال آفرین شده است. ابولحسن بنی صدر که افشاگر سفر مک فارلین به ایران بود می گوید: «در جمهوری اسلامی دست اندرکاران ماجرای مک فارلین همچنان اداره امور کشور را در دست دارند». به گفته کارگردان این مستند: «"من روحانی هستم" روایتی از پنجاه سال زندگی سیاسی رئیس جهوری اسلامی ایران است که براساس کتاب "خاطرات روحانی و هاشمی" ساخته شده است».

به گزارش منابع خبری که درباره محتوای فیلم اطلاعاتی منتشر کرده اند: «درسال 1365 خورشیدی و پس از نشستن یک هواپیمای ناشناس در فرودگاه قلعه مرغی تهران که حامل یک هیئت بلند پایه آمریکائی به رهبری رابرت مک فارلین مشاور امنیت ملی رونالد ریگان، رئیس جمهوری وقت آمریکا بود، از طرف هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس مامور می شود تا به دیدار آمریکائی ها برود». "من روحانی هستم" ادعا کرده است که این گروه آمریکایی به همراه خود یک کیک که رویش نقش یک "کلید" طراحی شده بود، به همراه یک کتاب انجیل مقدس (با امضای شخص ریگان) و سلاح های مورد نیاز ایران درجنگ با عراق را حمل می کرده است. حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی خود درسال 93 از کلید به عنوان نماد گشایش در دولت خود استفاده کرده بود.

با این حال برخی از مقامات در حکومت اسلامی ادعاهای فیلم را ساختگی دانسته اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس اسلامی می گوید: "این فیلم دروغی بزرگ به تاریخ است". با این حال خانم معصومه نبوی، کارگردان مستند من روحانی هستم تاکید کرده است که "تقریباً تمامی منابع این مستند دوستان و وابستگان به آقای روحانی" بوده و خاطرات آقای رفسنجانی که "رئیس جمهور از نزدیکان ایشان" هستند. دفتر ریاست جمهوری اسلامی در یک اظهار نظر "اطلاعات و نحوه تدوین این مستند" را "ناصحیح " توصیف کرده است.

درباره محتوای فیلم و نزدیکی یا دوری آن از واقعیت رویدادها از ابولحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور اسلامی ایران پرسیدم. بنی صدر اولین شخصیت حکومت در آن هنگام بود که این ماجرا را افشاء کرد. 

برای شنیدن مصاحبه اینجا را کلیک کنید

 

 


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter