وضعیت سنجی سی و هفتم: قراردادهاي مافيايي ميان سرداران سپاه پاسداران نمونه‌ای از فسادهای ساختاری

 

sepah tamaloke iran1. چند فساد از فسادها که از پرده بیرون افتاده‌ا

   فساد ميان لايه‌هاي مافيايي نظامي – مالي آن‌قدر گسترده و تو در تو است كه گاهي اوقات لازم نيست آن را پوشاند. زيرا همه مي‌دانند عمق ان چه حد است و هيچ ضرورتي نمي‌بينند كه پاي اصلي فساد يعني قدرت را مخفي كنند .

 كليه فسادهاي ايران محصول نظام ولایت مطلقه فقیه است. سهم بيت و وابستگان خامنه‌ای از فسادها بسیار زیاد است. امير خسروي وابستگي‌اش به بيت كم بود و اشتباه او ارسال نامه‌ به خامنه‌ای و پرده برداشتن از روابط فسادآور نهادهاي وابسته به قدرت بود وگرنه احتمال داشت كه بيشتر زنده بماند و اعدام نشود .

● عنوان اختلاس سه هزار ميليارد توماني بدنامي‌اش به امير خسروي ماند اما به اختلاس 8 هزار ميلياردي بابك زنجاني و مافیاهائی که به بیت رهبری متصل است و بابک زنجانی کارگزhjرش بشمار بود و از کارگردانان این مافیا کسانی همچنان در وزارت نفت صاحب مقامهای کلیدی هستند، توجه چنداني نمي‌شود و يا سخني از قراردادهاي كلان چند هزار ميلياردي ميان نهادهاي فاسد وابسته به قدرت بحثي به ميان نمي‌آيد .

قرار داد 20 هزار ميليارد توماني ميان شهرداري تهران و سپاه پاسداران اين روزها با تفاسير مختلفي به گوش مي‌رسد زيرا هيچ قراردادي ميان شهرداري تهران با سپاه پاسداران نبايد بدون نظر شوراي شهر تهران منعقد گردد. اما به دليل پرده‌پوشي و مخفي‌كاري، قبل از اطلاع شوراي شهر تهران منعقد شد و سردار چمران نيز آن‌را تفاهم نامه ناميد و نه قرارداد. مخالفت شوراي شهر منجر به تغيير رييس شوراي شهر تهران شد . سردار مهدي چمران كه تنها نان نام مصطفي چمران را مي‌خورد، در فكر تسريع ظهور امام زمان و فراهم آوردن نقشه مسير حركت آن امام مي باشد ولي نمي‌داند اين خيانت‌ها با آن باورها تا چه اندازه تضاد دارد .

   قرارداد درون گروهي ميان چند سردار سپاه و چنگ انداختن سپاه بر شریان‌های حیاتی شهر تهران است. چرا كه طرفين قرارداد 7 سردار سپاه هستند كه از يك سو شهرداري تهران و از سوي ديگر قرارگاه خاتم را در اختیاردارند. همگي از اين نهاد نظامي مي‌باشند به بخش‌هايي از قرارداد يا تفاهم نامه اشاره مي‌نماييم كه در زير مي‌آيد و بعد به معرفي طرفين قرارداد مي پردازيم:

● نظرات كارگروهي كه قرار بود در اين مورد بررسي نمايند به شرح زير است:

     «... اگرچه لفظ قرارداد در سند امضا شده، به کارنرفته و به جای آن از اصطلاح «موافقت‌نامه» استفاده کرده‌اند، اما به لحاظ حقوقی کاملا جزییات و خصوصیات یک قرارداد را دارد. به عنوان مثال، در صفحه دوم سند، در ماده ۲ به روشنی عنوان شده که «اجرای پروژه‌های عمرانی شهر تهران در سقف ۲۰۰ هزار میلیارد ریال(بیست هزار میلیارد تومان) می‌باشد که نیمی از آن به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی توسط شهرداری تهران پرداخت می‌گردد». در ماده ۳ هم آمده‌است: «مدت زمان اجرای موافقت‌نامه ۴ سال از زمان اولین پرداخت طرف دوم بابت پروژه عمرانی می‌باشد».

   علاوه بر جزئیات مبلغ و زمان، در صفحات بعدی جزئیات بیشتری از چگونگی تبادل مالی و تهاتر آمده است که همگی از مشخصات یک قرارداد است و نیازی به گنجاندن آنها تحت نام «تفاهم‌نامه» نیست.

   از سوی دیگر، همان‌طور که در صفحه آخر سند مشخص است، سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرتیپ پاسدار جمال‌الدین آبرومند، معاون فرمانده کل سپاه و رئیس هیات مدیره بنیاد تعاون سپاه، سید پرویز فتاح، مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه، سرتیپ پاسدار مسعود مهردادی، جانشین اقتصادی بنیاد تعاون سپاه به عنوان یکی از طرفین آن را امضا کرده‌اند. در سوی مقابل هم علاوه بر امضای محمدباقر قالیباف، امضای عیسی شریفی، قائم مقام شهردار و سید دادوش هاشمی، معاون مالی و اقتصاد شهری به همراه ۶ مدیر عالی‌رتبه شهرداری به چشم می‌خورد که از اهمیت بسیار این سند حکایت می‌کند و در صورتی که یک تفاهم‌نامه بدون ضمانت اجرایی بود، نیازی به حضورشان نبود. ضمن این‌که امضای این تعداد مدیر اجرایی تعهدآور است.

   یکی دیگر از نکات قابل توجه در این توافق ۲۰ هزار میلیاردی آن است که برای شهرداری تهران هیچ‌گونه حق فسخ و یا شانه خالی کردن از اجرای آن منظور نشده و در صورت به تاخیر افتادن اجرا و حتی تغییر احتمالی شهردار باز هم لازم‌الاجرا خواهد بود».

● جزئیات یک معامله بی‌سابقه:

   معامله ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران و سپاه در تاریخ سوم خرداد ماه ۱۳۹۳ امضا شده‌است. این مبلغ برای واگذاری پروژه‌های عمرانی پایتخت به سپاه به مدت چهار سال درنظر گرفته شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن باید به صورت نقدی از سوی شهرداری تهران پرداخت شود.

   مبلغی که شهرداری ملزم به پرداخت نقدی آن شده، از بودجه نقدی شهرداری تهران در سال جاری که حدود ۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده هم بیشتر است. مجموع مبلغ توافق شده نیز به طور میانگین سالیانه ۵ هزار میلیارد تومان است و تقریبا تمامی بودجه عمرانی شهرداری را از آن خود خواهد کرد. به عنوان مثال مصوب شده تا در سال جاری، ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران به توسعه عمران وحمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت اختصاص پیدا کند.

● طرفين قرارداد:

- سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

- سردار سرتيپ سپاه جمال الدين آبرومند معاون فرمانده کل سپاه و رئیس هیات مدیره بنیاد تعاون سپاه .وي در جريانات سال 88 هنگامي كه ترانه موسوي به قتل رسيد به عنوان مسئول ثبت احوال كشور با لباس شخصي به صحنه تلويزيون ظاهر شد و گفت بنا به آمار موجود در ثبت و احوال ما تنها سه نفر به نام ترانه موسوي داريم و.... كلي دروغ در اخبار 20.30 دقيقه سر هم كرد و فكر نمي‌كرد كه كسي متوجه چهره نابكار و فريبكار اين سردار سپاه شود .

- سردارسرتيپ سپاه سيد پرويز فتاح قره‌باغي، مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه وزير اسبق نيرو دوران احمدي نژاد و فرمانده سپاه سد و معاون احمدي نژاد در استانداري اردبيل و...

- سردار سرتیپ پاسدار مسعود مهردادی، جانشین اقتصادی بنیاد تعاون سپاه

- سردار سرتيپ سپاه محمد باقر قاليباف شهردار تهران و فرمانده اسبق نيروي انتظامي

- سردار سرتيپ سپاه عیسی شریفی، قائم مقام شهرداري تهران

- سردار سرتيپ سپاه سید دادوش هاشمی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداري تهران و قائم مقام شهردار تهران، معاون سابق فرهنگی کل 22 منطقه شهرداری تهران و معاون اسبق استانداري كرمانشاه و استاندار سابق استان كرمانشاه

   ناگفته نماند از هنگام به سر كار آمدن محمد باقر قاليباف دو تيم مشهدي‌ها و سپاهي‌ها بسياري از مسندهاي بالاي شهرداری را اشغال نموده و بسياري از شهرداران مناطق مختلف و معاونان آنان و مديران كل فرهنگي را دراختيار گرفته‌اند .

 

انقلاب اسلامی: از هدف‌های سپاه تصرف شریانهای حیاتی شهر تهران هم بقصد مهار کامل شهر و هم به قصد خورد و برد بوده‌است. چنانکه طرح تصرف این شریان‌ها را در اولین شورای شهر تهران به این شوری بردند و آن را تحت فشار قراردادند تا که آن را تصویب کند. صدیقه وسمقی که عضو نخستین شورای شهر و سخنگوی آن بوده‌است، گزارش کار آن شوری را در کتابی زیر عنوان «حتماً راهی هست»، انتشار داده‌است. در باره طرح سپاه برای تصرف شریانهای حیاتی شهر تهران، این‌طور گزارش کرده‌است (صفحه‌های 250 و 251 کتاب):

 

● طرح سپاه برای تصرف شریان‌های حیاتی تهران:

   سه تن از سرداران سپاه در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر حاضر می‌شوند و می‌گویند: ما «شرکت تعاونی ایثارگران سپاه» را تصدی می‌کنیم و 60 میلیارد تومان سرمایه داریم و اگر شما موافق باشید، می‌خواهیم آن را در شهر هزینه کنیم وگرنه سرمایه خود را به جای دیگر می‌بریم.

   طرح پیشنهادی سرداران که سردار قربانی «با لحنی حق به جانب و طلبکارانه» اظهار کرده‌است، به شرح زیر است:

1. شهرداری تمام هتل‌ها و رستوران‌ها و مهمان‌سراهای خود را به صورت اجاره بشرط تملیک به ما واگذار کند.

2. به ما اجازه داده شود در هر نقطه مناسبی از شهر تهران، میدان میوه و تره‌بار احداث نموده و غرفه‌های آن‌را بگونه‌ای که خودمان مناسب می‌دانیم واگذار کنیم. و

3. اداره تمام پارکها در تهران به ما سپرده شود و ما بتوانیم از فضای پارک‌ها آن‌گونه که مناسب است، استفاده کنیم. معضلات موجود را نیز حل کنیم و...

 

     علی‌زاده، رئیس کمیسیون، از صدیقه وسمقی می‌پرسد: به چه فکر می‌کنید؟ و او ، با« تحیر» پاسخ می‌دهد: «من به این فکر می‌کنم که دیگر در شهرداری چه داریم که به آقایان بدهیم»!

     «سردار قربانی از شنیدن جمله من چنان برافروخته شد که اسفند برآتش. بی‌آنکه من کلمه‌ای دیگر بگویم، او با صدای بلند گفت: این خانم انگار شأن مجاهدان در راه خدا را نمی‌داند. قرآن از مجاهدان تمجید کرده‌است»!

     او شروع می‌کند به خواندن آیه از قرآن در شأن مجاهدان و صدیق وسمقی بر می‌آشوبد و به او می‌گوید: «برای من قرآن نخوانید. من تمام این آیات را از برم. من خود استاد این فن هستم. مگر شما به جبهه رفته‌اید که اینک در مال مردم شریک شوید و اموال مردم را از ما مطالبه کنید؟ هرکس در راه خدا جهاد می‌کند اجرش را از خدا می‌گیرد».

   آن شوری موافقت نمی‌کند شریان‌های حیاتی شهر به تصرف سپاه درآید. اما شورای دوم شهر، در ریاست جمهوری احمدی نژاد، «سپاه پاسداران و بسیج بر بسیاری از منافع مالی و اقتصادی تسلط یافتند»


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter