حمله به لیبرتی و چرائی سیاست ایران در سوریه در مصاحبه با بنی صدر

عصر جدید: بعد از توافق برجام و توافقهای دیگر و نقش دادن به ایران در مورد سوریه، نقش زاندارمی رژیم ایران را در منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

 

برای شنیدن مصاحبه اینجا را کلیک کنید

 

بنی صدر: قبل از هر چیز یادآوری می کنم که آقای خامنه ای در نامه ای که به آقای روحانی نوشته است حقوق بشر را گروگان گرفته است. اگر بخواهند بخاطر حقوق بشر تحریمی ایجاد کنند ایران توافق را اجرا تخواهد کردو طرف امریکائی طور دیگری تهدید کرده است که اگر ایران توافق را انجام ندهد تحریمها باز می گردند و حتی گزینه جنگ هم هنوز وجود دارد. دیروز هم وزیر دفاع امریکا اعلام کرد که آقای اوباما گفته است که گزینه جنگ با ایران را روی میز خود نگه دارید. بنابراین دو طرف، تهدید میکتند، هر یک از یک جهت. طرف ایران میگوید: توافق وین را که امضاء کرده ام باید دیگر دستم در جنایت باز باشد! نمونه آن هر دیروز درحمله موشکی به لیبرتی که محل زندگی اعضای سازمان مجاهدین خلق است. خوب، انسان حق حیات و حقوق انسانی دارد و این حقوق بر طرز فکر و عمل آن ها مقدم است، یک امر پذیرفته است و نمیشود به حقوق انسان ها تجاوز کرد، بخصوص به حق حیات آن ها. قبل از محاکمه و بخصوص وقتی که طرف وسیله دفاع از خود را هم ندارد! این کار جنایت رذیلانه است. هیچ مرامی که در آن به حقوق  و اخلاق و وجدان اخلاقی بها و نقشی داده شده باشد، این عمل پذیرفته نخواهد بود. خوب رژیم این کارها را انجام میدهد و در کمال تعجب وشگفتی، با یک مرده هم مصاحبه ای ترتیب میدهد که آن مرده خبر بدهد که ما اخطار کرده بودیم!

عرض کنم بعد ار این اعتراض جدی به این جنایت که مصداق همین تهدیدی است که آقای خامنه ای به عمل در آورده است، به این واقعیتها بپردازیم. ما گفتیم که رژیم از سر آغاز، بنابر ساخت بمب اتم داشته است، وگرنه برای دستیابی به انرژی اتمی کسی نمیرود در زیر زمین، تاسیسات ایجاد کند و با وجود این همه امکانات برای تولید انرژی، فقط و فقط و با اصرار، از طریق انرژی هسته ای! تازه محتاج سوخت نیز باشد. یک نیروگاه بیشتر هم نداشته باشد و سوخت آن را هم روس ها تامین میکنند!

 

آقای نیکولو، سفیر اسبق فرانسه در تهران، در خاطراتش آورده است که: آقای روحانی که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی به پست دبیر شورای عالی امنیت ملی رسید، متوجه شد که سپاه در کار ساختن بمب اتمی است! به آقای رهبر مراجعه کرد و دید او هم نمیداند! چه تقلاها صورت گرفت تا اینکه این جریان متوقف شد. حالا آقای هاشمی رفسنجانی، خیلی خجولانه ولی با صراحت میگوید: بله ، ما درآن زمان (1361) در جلسه ای با حضور آقای ریس جمهور (آقای خامنه ای) و آقای میرحسین موسوی که نخست وزیر بودند، در آن جلسه بنابر طراحی و اجرای برنامه اتمی شده است! در ضمن میگوید: چون ما در جنگ بودیم و آقای خمینی هم گفته بود که جنگ تا بیست سال ادامه خواهد داشت، گفتیم برای اینکه طرف مقابل ما را تهدید کرد، ما سلاح بازدارنده در اختیار داشته باشیم! خوب وسیله بازدارنده بجزء سلاح اتمی چیست؟! جای دیگر اضافه میکند که اگر ضرورت ایجاب کرد، بتوانیم به راه دیگری نیز برویم! حال چرا در چنین موقعیت حساسی، اینچنین اعتراف بسیار مهمی را انجام میدهد؟! بعضی ها حدس میزنند که چون آژانس بین المللی انرژی اتمی، بنابر قرارداد وین، باید گزارش تهیه کند، خواهد گفت که ایران تا زمانی در پی تولید بمب اتم بوده است، این کار آقای رفسنجانی، زهر نظر آژانس را خواهد گرفت. (خواهد گفت که ما خود قبلا این موضوع را گفته ایم) توجه کنید که در قضیه و افتضاح ایران گیت هم این کار انجام شد. بعد از افشاء شدن موضوع، آقای رفسنجانی در نماز جمعه اعلام کرد که خود ما بودیم که این داستان را اعلام کردیم! در حالیکه بعد از لو رفتن، اعلام کردند! پس در این مسئله، ما راست گفتیم و اینها دروغ گفتند.

 

 2- در همین گفتگو با شما، گفتیم که قرارداد وین، سه توافق محرمانه دارد. یکی با آژانس است، یکی مربوط میشود به خود رژیم و بقای آن و یکی هم مربوط میشود به دخالت دادن ایران در امور منطقه، تحت مهار قدرتهای خارجی، بخصوص امریکا. هر سه مورد درست از آب در آمد. در موردی که مربوط به آژانس میشود، آقای صالحی در مجلس، به این توافق محرمانه اعتراف کرده است. راجع به توافق با امریکا هم، آقای زاکانی، رئیس کمیسیون برجام گفته است. پنج توافق وجود دارد که یکی از آنها با امریکاست. آن توافق را هم دعوای بین آقای رفسنجانی و خامنه ای بر ملا کرد، علاوه بر اینکه در نامه آقای خامنه ای به روحانی، میگوید که در 2 نامه، آقای اوباما به وی اطمینان داده است که قصد براندازی رژیم را ندارد،  پس این هم درست بوده است. اما آنچه مربوط میشود به نقش رژیم در منطقه: برای اولین بار است که برای کنفرانس مربوط به سوریه، ایران دعوت شده است. موضع بعدی اینکه، این ها هیچوقت نمی گفتند که ما در جنگ  سوریه دخالت مستقیم داریم، حال دیگر رژیم ایران در سوریه دخالت مستقیم نیز دارد! قوای نظامی دارند و هر روز نیز جنازه به ایران باز میگردد. حال اگر هر روز اقرار باشد ولی به من گفته اند که روزانه است و تعداد زیادی را همان جا دفن میکنند.(صحت آن را نمیدانم) ولی تعداد کشته ها تا الان از بیست نفر عبور کرده است.

سخنگوی کاخ سفید نیز امشب اعلام کرد که امریکا، 50 نفر از نیروهای ویژه، برای هماهنگی بین نیروهای مستقر در شمال به شمال سوریه خواهد فرستاد.  15 کشوری که در وین شرکت داشتند، همگی مسبب و عامل وضعیت کنونی سوریه هستند بعلاوه رژیم اسد (4 سال). در این مورد باز هم ما درست گفتیم. امشب هم آقای کری از نقش سازنده روسیه در سوریه صحبت کرد و گفت با هم توافق کردیم که جنگ به پایان برسد. پس در این مورد هم ما راست گفتیم. خوب حالا این رژیم در منطقه چه کار میکند؟ اولا سپاه پاسدارن و سرانش، هرگاه این بحران اتمی به پایان برسد و قرارداد وین اجرایی بشود، بسیاری از دست آویزها که بوسیله آن بر اقتصاد و دولت مسلط شده است را از دست میدهد و باید مقداری از دست پای خود را جمع کند. ولی نمیخواهد که این کار را انجام بدهد. بنابراین سپاه در جنگ سوریه و عراق و خو دادن جامعه ایرانی به جنگ، مشغول به کار بوده و هستند. هم بلحاظ  تبلیغاتی و این جنازها که میآورند و مراسم در کنار آن ها بی هدف است؟ هدف آنها این است که جامعه بطور روزمره به جنگ خو کند. پس آن هایی که میگفتند که قرارداد وین اگر امضاء بشود، جنگ از بین خواهد رفت، به مردم ایران دروغ گفتند. حال آقای زیبا کلام که گفته بود: ما به مردم دروغ گفتیم! خدا پدر او را بیامرزد. آقای صالحی و حسینیان گفتند که ما بازی کردیم! مجلس تماشاخانه بوده است و هر کس، بازی خودش را انجام داده است! یک فضاحت به تمام معنایی است که مجلس کشور بشود تماشاخانه برای مردم. خوب ،پس در مورد اینکه اگر قرارداد وین امضا بشود اقتصاد درست میشود و جنگ هم تمام می شود،آنهایی که این حرفها را زدند به مردم دروغ گفتند و ما راست گفتیم. حالا خوشمزه اینکه آقای سعیدی نماینده آقای خامنه ای آمده و گفته است که آقای رهبر می گوید از برجام عبور بشود یعنی از قرار داد اسارت بار وین کسی سخنی دیگر نگوید.

 

این هم به این معنا است که باید امر های واقع مستمر را در تاریخ و تاریخ شناسی  مبنا قرار داد. آقای خمینی هم عین همین حرف را زده بود. الا اینکه او جرئت کرد خودش بگوید. وقتی که جام زهر را سر می کشید گفت سئوال - جواب نکنید، این(خامنه ای )، آن جرئت را نداشته و نماینده اش در سپاه رفته و گفته است. حالا اگر این قرارداد، قرارداد خوبی بود اینها آدمهایی بودند که تا قیام قیامت ول کنند و بگویند ول کنید و ازش عبور کنید؟ نه خیر، هر روز حرفش را می زدند. نماز جمعه ها، رادیو تلویزیون، روزنامه ها، سایتها همه پر بودند از اینکه ما چنین کردیم و چنان کردیم فتح الفتوح کردیم و اینها، ولی حالا، می گوید عبور کنید. سکوت کنید . عرض کنم به شما، حالا، این توضیحاتی که دادم برای چه بود؟ برای این بود که اگر مردمی، به شنیدن دروغ عادت کنند ،طبیعتا آن ذهنشان کند می شود، به خودشان زحمت تشخیص راست از دروغ را نمی دهند. می گویند بابا همه دروغ می گویند حالا آن، یک جور دروغ می گوید و این یکی، طوری دیگر. نه جانم، همه دروغ نمی گویند. می بینید که آدمهایی به شما راست گفتند و آدمهایی به شما دروغ گفتند. آنها این دروغ هارا گفتند و بابتش میلیاردها و میلیاردها دلار به پای شما مردم گذاشتند.حالا هم شما را گرفتار جنگ منطقه ای کرده اند، تازه آن گزینه نظامی هم روی میز است. یعنی به عنوان تهدید و وسیله تهدید روی میز است. این طرفی که به شما راست گفت دلیلش هم با خودش است. خوب، ما اگر بخواهیم شما مردم، مردمی صاحب حقوق شهروندی،حقوق انسان،حقوق ملی بگردید،صاحب سرنوشت خویش بشوید،چه راهی داریم و چه روشی را باید در پیش بگیریم؟

جز این است که باید بر حق بایستیم، اگر بخواهیم دروغ بگوئیم علت وجودی خود را از دست میدهیم. آنهایی که خود را ضد این رژیم میدانند و به قول خودشان ضد اطلاعات پخش می کنند، یعنی روزمره دروغ می سازند و می گویند، آنها امید وارند به دست قدرت خارجی به جایی برسند. حالا هم که به دست قدرت خارجی نمی رسند بابت اینکه از این قدرتهای خارجی خورد و برد دارند، باید این تولیدات ضد اطلاعات را تولید بکنند و پخش کنند.آنها برای خودشان آینده ای نمی بینند. اما آنهایی که بخواهند در وطن مستقل و آزاد زندگی کنند در میان مردم مستقل و آزاد، در رشد، شاد و ظفرمند زندگی کنند، آنها جز گفتن حقیقت به مردم راه دیگری ندارند، غیر از اینکه آنها مردمانی اخلاقمندند به حقوق خودشان آشنا هستند و عمل می کنند ،دروغ را در شاءن انسان نمیدانند تا بگویند، و نمی گویند . خوب در باب همین خاورمیانه و این نقشی که رژیم  و همینطور قدرتهای دیگر در این منطقه بازی می کنند کی حقیقت را گفته است. الان دیگر واقعیت جلوی چشمان شماست.آن هم باز، ما بودیم که واقعیت را گفتیم، در مورد سوریه پانزده کشور ،امروز رفته اند به وین،جلسه داشته اند،یعنی این پانزده کشور در آنجا می جنگند. هم شان حضور دارند، اگر جنگ سوریه بخواهد تمام بشود،باید این پانزده کشور دست از مداخله نظامی بردارند. حالا شما می گوئید بخواهند دست از مداخله نظامی بردارند، یعنی آنجا را رها کنند تا دسته های مسلح با هم بجنگند؟ معنای دست برداشتن این است. الان وضعیت این است، اگر داعش و النصره، به اصطلاح میانه روها و اینها که غربیها دارند ازشان حمایت می کنند، حمایت از اینها رها بشود، این ها نمیتوانند سر پا بشوند. می ماند قوای اسد. قوای اسد هم در این چهار ساله فرسوده شده است و بدون حمایت خارجی نمیتواند بر یک مردمی که جانشان به لب رسیده و وطنشان ویرانه شده است حاکمیت پیدا کند. علاوه بر اینکه، این پانزده کشور میتوانند به آن رژیم بگویند که دستت را کوتاه کن و یک انتخابات تحت نظارت بین المللی را بپذیر. این ممکن می شود . این طور که امروز شنیدم، دو وزیر خارجه می گفتند قرارشان هم بر همین راه حل است . گرچه به اصطلاح، رها کردن و یا نکردن اسد هنوز برای رژیم آقای خامنه ای مسئله است. (مجری رادیو: ببخشید آقای بنی صدر همین الان دوستان  اطلاع دادند که جلسه تمام شده و آتش بس بین چهار ماه تا شش ماه اعلام کرده اند) . من خبر را گوش دادم و میدانم که تمام شده اما آتش بس را کی اعلام می کند ؟ آنها که درآن جا می جنگند باید اعلام کنند که یک طرفش این خارجی ها هستند.آنها میتوانند این کار را با عدم مداخله بکنند . آنها که در داخلند خودشان باید این توافق را بکنند، قرار شده است که دوهفته بعد باز هم جلسه داشته باشند، احتمالا از طرفهای درگیر هم دعوت کنند در آنجا. الا اینکه امروز دو طرف می گفتند که جنگ با داعش را تشدید می کنند. یعنی در واقع آینده سوریه بدون داعش باید باشد.

 

خوب،حالا همین کنفرانس چه می گوید؟ وقتی که ایران در کنفرانسی که دو قدرت در راسش هستند آمد،یعنی اینکه پذیرفته مهار عمل در محدوده ای است که این دو قدرت تعیین می کنند، خیلی واضح است. خوب حالا از آقای خامنه ای بپرسیم، شما اگر روز اول به آقای اسد شیوه سرکوبگری که در ایران عمل می کنید نمی آموختید و نمی گفتید راه حل این است و او دست به آن جنایات نمی زد آن جنبش همگانی دچار تحول می شد و جایش را میداد به این گروه های مسلح و این کشور میشد ویرانه تا به این روز بیفتد و ایران در کشورهای عرب مغضوب بشود.؟ چرا؟ اینکه شما در کشور ایران سرکوب می کنید و فکر می کنید با سرکوب بر سر کارید، پس در سوریه هم همین راه حل برد دارد، اشتباه است. در خود ایران هم ،هر گاه مردم تصمیم بگیرند بر اینکه در استقلال و آزادی زندگی کنند ابزار سرکوب کافی نیست.وقتی یک مردمی بیرون آمدند یعنی اینکه آن رژیم کارش تمام است...

 

 

 برگرفته از مصاحبه رادیو عصر جدید با آقای بنی صدر بتاریخ جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴

 


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter