صوتی

بنی صدر: اثر اول تحریم پدید آمدن احساس «توانایی تغییر رژیم» در ملت ایران است!

 

برای شنیدن مصاحبه اینجا را کلیک کنید

 

عصر جدید: گزارشهای وارده به رادیو عصر جدید نشان میدهد که مردم انتخابات را تحریم کرده اند. اثرات این تحریم چیست و رقابت بین اصول گرایان را چگونه ارزیابی می کنید؟ و اثراتش بر سیاستهای داخلی ایران و منطقه چیست؟

بنی صدر: امروز مردم ایران انتخابات را تحریم کردند. از شهرهایی که ما اطلاع یافتیم، در تهران، اصفهان، تبریز، شهرهای مازندران و دیگر شهرها تحریم عمومی بوده است، یعنی یک وجدان عمومی به مردم ایران دستور تحریم را داده است و طبیعتا این تحریم پیامدهای مهمی دارد. اثر اول آن اینست که وقتی بمدت بیش از سی سال از مجلس اول بدین سو بر حق ایستادید و گفتید که حق حاکمیت، حق هر انسان است، یکی از وسایل برای ابراز این حق، رای دادن است و اگر این حق را از انسان دریغ کنند و به پای صندوق برود، در واقع رای می دهد که من بی اختیارم و شما آقای خامنه ای بر من ولایت مطلقه دارید، پس تحریم انتخابات تصدیق حق حاکمیت هر ایرانی است، تصدیق شهروندی هر ایرانی است تصدیق استقلال و آزادی و حقوقمندی و کرامت هر ایرانی است. امروز مردم ایران با تحریم انتخابات این تصدیق را انجام دادند و اثر اولش هم روی خود تحریم کنندگان است. من نمی توانم، قدرت هر چه بخواهد می کند، تقدیر این ملت اینست، در برابر زور دست ما بجایی نمی رسد و ... روانشناسی رفتار، گفتار و کردار انسانی است که سلطه زور را پذیرفته است، وقتی جامعه ای انتخابات را تحریم کرد این تغییر اساسی را در خود ایجاد می کند. من ناتوانم به من توانا هستم، تبدیل می شود و انقلاب ایران این تغییر را در جامعه ایرانی بوجود آورده است، نمی بینیم زنان ایران را که چگونه بر استقامت ایستادند و رژیم را ناتوان کردند؟ نمی بینیم ایرانی هایی که بعنوان استعداد می شکفند؟ امروز در هر کشوری از کشورهای جهان، پرشمار ایرانی استاد دانشگاه و کارشناسان تراز اول هستند. آقای اصغر فرهادی سازنده فیلم جدایی نادر از سیمین، جایزه های پی در پی گرفت که آخرینش اسکار بود، تبریک به او. بیشتر از لحاظ اینکه معرف توانایی ایرانی است به او و هنرمندان و همکارانش تبریک می گویم. پس اثر اول تحریم اینست که احساس توانایی در ملت پدید آمد و این ملت از این به بعد، ملتی است که می گوید می توانم، می توانم سرنوشت خود را خود تعیین کنم، می توانم این رژیم را تغییر دهم.

اثر دومش، بستر و زمینه ای است که برای واقعیت پیدا کردن یک بدیل مردمسالار بوجود آمده است. تا وقتی که جامعه برای تغییر آماده نباشد انسانهای توانمند، طرفدار مردمسالاری، مستقل، آزاد و خواهان جامعه ای مستقل و آزاد، در وطنی مستقل که زیادند، بدیل نمی شوند، وقتی بدیل می شوند که جامعه به آنها بگوید تغییر را می خواهد و این اثر دوم این تحریم انتخابات است.

 

بدیهی است که در دعوت به تحریم کسانی هم شرکت داشتند که برای شرکت در انتخابات شرایط معین کرده بودند، اما وقتی رژیم به آنها، با اینکه در خود این رژیم هم بودند جواب نه داد و آنها گفتند ما شرکت نمی کنیم، این مسئله آنها را در موضع یک انتخاب قطعی قرار می دهد، از این به بعد یا باید جانبدار حاکمیت جمهور مردم باشند، یا به همان محدوده رژیم برگردند و سر را پائین بیندازند و مطیع آقای ولی مطلقه باشند، چون دیگر شرط معین کردن بی اثر شد. روشن شد یا ملت است که حاکمیت پیدا می کند، یا آقای خامنه ای است که بر این ملت حاکمیت مطلق دارد. می بینیم که این امر تحول بزرگی است برای اینکه اگر این گرایشها همسو بشوند، چنانکه در این تحریم شدند، اولا معلوم می شود ایستادن بر حق، سرانجام نتیجه خود را به بار می آورد. حالا فرض کنیم که کسانی که در طی این سی سال که بر این تحریم ایستادند، نمی ایستادند، الان چنین روزی با چنین نتیجه ای وجود خارجی نداشت، پس همه آنهایی که بر حق می ایستند دلشان قرص می شود، یک تجربه مهم را انجام دادند و از این پس می دانند که ایستادن بر حق آنها را به پیروزی می رساند. آنهایی هم که شرط و شروط معین کرده بودند، هم متوجه می شوند که جانبداری از حق بهترین روش است، برای اینکه حتما به نتیجه می رسد، اگر همه همسو بشوند خیلی زود به نتیجه می رسند. حالا فرض کنید که طی این دوران طولانی، از ابتدا همه در تحریم شرکت می کردند، خب تحول سالها پیش انجام گرفته بود. پس به این ترتیب، تحریم می گوید جامعه جوان ایران که نقش بزرگ خودشان را امروز ایفا کردند و در شهرها مبلغ حق حاکمیت جمهور مردم شدند، می بیند که ساختن حال و فردا به عهده اوست و مسئولیت بزرگ اوست، هم اگر بخواهد می تواند به این مسئولیت عمل بکند و ولایت جمهور مردم را متحقق بگرداند و نماد جمهوری بشود و جای ممکن و ناممکن دارد عوض می شود. هنوز بطور قطعی نمی توانم بگویم که آن ممکن که گویا این رژیم قابل اصلاح است و در واقع ناممکن بود و آن ناممکنی که تبلیغ می شد که گویا تغییر رژیم ناممکن است، جایشان را از امروز عوض کردند. اما تحریم امروز به ما می گوید که جامعه ایرانی، خصوصا جامعه ی جوان کشور دارد به این نتیجه می رسد که راه حل تغییر است، تغییر، جنبش همگانی بدون خشونت، در استقلال و در آزادی می خواهد.

از پیامدها و نتایج دیگر این تحریم این است که جامعه ایرانی به غرب، اسراییل، امریکا، فرانسه، انگلیس و به کشورهای دیگر پیام داد که این خانه صاحب دارد، صاحب این خانه آقای خامنه ای نیست، او غاصب حق مردم است، صاحب این خانه این ملت است و این ملت مصمم است که در خانه خود، در وطن خود، مستقل و آزاد زندگی کند و از این وطن نگهداری کند، پاسدار وطن باشد، پس این تهدیدها به جنگ، که گویا طرف شما آقای خامنه ای و دستیاران درمانده اوست، را رها کنید، چون ما باید مطمئن باشیم که شما از بیرون مزاحم ما نمی شوید، تا ما از درون تکلیف این آقا و دستیارانش را مشخص کنیم. وقتی که وجدان همگانی پیدا می شود و بر امری مصمم می شود و رای می دهد که مثلا تحریم بشود، در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک یک تفاوتهایی بوجود می آید بلحاظ اینکه موقعیت ها و شرایط محلی تاثیرات خودشان را دارد، اما وجدان عمومی فراگیر است، سراسر ایران را فرا می گیرد و یک حالت عمومی بوجود می آید، مثلا مردم شهر تهران که تحریم کردند، چنانکه پنداری، مردم سراسر ایران تحریم کردند، همینطور شهرهای دیگر.

 

عصر جدید: آقای بنی صدر در همین رابطه گزارشی به ما دادند که در اردبیل، تبریز، تاکستان و ارومیه تحریم بطور کامل بود، اصلا مردم در خیابانها نبودند، اگر هم بودند خیلی خیلی کم بودند، همین الان تلفنی به ما اطلاع دادند.

بنی صدر: بله همینطور است. سی ان ان که می گوید که آنها را با اتوبوس به چند حوزه نمایشگاه رژیم می بردند و اجازه نمی دانند که آنها خود به حوزه های مختلف سرکشی کنند، با این حال بعضی از آن خبرنگاران توانستنند که از وضعیت اطلاع حاصل کنند و گزارش کردند که تحریم در تهران وسیع بوده است.

وقتی وجدان همگانی رای داد و عمل شد، دیگر این مردم را نمی شود منحرف کرد و از آنچه که می خواهد منصرف کرد و این بسیار مهم است. آنهایی که تا به حال این کار را نمی کردند، تبلیغات بر ضد تحریم می کردند که تحریم انفعال است و .... از این حقیقتی که من دارم برای شما توضیح می دهم غافل بودند. وقتی یک ملتی، انتخابات را به این معنا که من نمی خواهم به آقای خامنه ای رای بدهم و اصلا به تو رای مخالف دارم می دهم، تحریم کرد، دیگر نمی توان او را از هدف خود منصرف کرد، پس هر اندازه این تحریم وسیع تر بشود که شد، ناتوانی رژیم برای منصرف و منحرف کردن مردم هم بیشتر می شود و وقتی ملتی خواست مشخصی پیدا کرد، آلترناتیو و بدیل متناسب با او قوت می گیرد. این تحریم که امروز انجام شد، شما توجه بکنید از دیروز تا به امروز، فحشهایی که امثال آقای مصباح یزدی و آقای ولایتی و ........به بنی صدر می دهند، ناسزا گفتن به بنی صدر در یک روز قبل از انتخابات و روز انتخابات چه مناسبتی دارد؟ مناستبش اینستکه وقتی ملتی خط و ربطش را مشخص کرد، هدفش را روشن کرد، آلترناتیو و بدیل متناسب با او را می خواهد که بدیل استقلال و ازادی است، بدیل مردم سالاری نه از هرگونه، از آنگونه که بر اصل استقلال انسان، بر اصل ازادی انسان و بر اصل استقلال ملت ایران و بر اصل آزادی ملت ایران استوار باشد. قبل از این تحریم، بعضی می گفتند ما می خواهیم سرنوشت ایران را صندقهای رای معین کند، سرنوشت ایران را چرا صندوقهای رای مشخص کند؟ سرنوشت ایران را مردم ایران باید معین کنند، وقتی صاحب حاکمیت می شوند، صندوقهای رای را می توان پر کرد، چنانکه همین رژیم پر کرده است، شما خواهید دید، فردا است که بگویند شصت درصد، بلکه هفتاد، بلکه هشتاد درصد در انتخابات شرکت کردند، عین انتخابات آقای مبارک! ده درصد از مردم رای دادند، دم از هفتاد درصد و رقم های درشت می زد که دقیق یادم نیست، رژیم او مدعی شد که مردم رای دادند.

 

پس تکلیف آلترناتیو را این تحریم معین کرد. تحریم کنندگان، آنهایی که مستقلند، آنهائی که آزادند، یعنی به قدرت خارجی وابسته نیستند، به رژیم کنونی وابسته نیستند و از طریق مردم ایران می خواهند عمل کنند، هم مسئولیت بر دوششان قرار می گیرد و هم زمینه مساعد در اختیارشان قرار می گیرد، اگر با هم الفت کنند، همگرایی کنند، همسویی کنند، بعد با هم اتحاد کنند، به جامعه کمک خواهند کرد تا قدمهای بعدی را بردارد.

این تحریم در خود رژیم چه وضعیتی پیش می آورد؟ مکانیزم سازگار با این رژیم تقسیم به دو و حذف یکی از این دو است. اینرا تا امروز عمل کرده تقسیم، حذف؛ تقسیم، حذف و ....... از این به بعد هم عمل خواهد کرد بیشتر و شدیدتر. چنانکه دیروز آقای مهدوی کنی گفت، ما آمدیم این اصول گراها را متحد کنیم شدند سیزده دسته! تحریم تجزیه و انشقاق را در دستگاه حاکمه تشدید خواهد کرد. چرا؟ به دلیل اینکه آنها احساس می کنند بیشتر از گذشته منزوی هستند چون آنها که می دانند واقعیت چه بوده و چون منزوی هستند و آینده ای ندارند، پس هر کدام در صدد این می شوند که وزر و وبالی که بر دوششان قرار می گیرد، اگر ممکن است کمتر کنند، دیگر با دل و دماغ سابق در سرکوب مردم به دستورات آقای خامنه ای تن نمی دهند یا چون می دانند که آینده شان سیاه است، اونجور با هم در آمیختن برای خرد و برد کردن، کمتر می شود. به پدیده ای بسیار مهم در همین امروز توجه کنید، در طرف تحریم کننده همگرایی است، در طرف دستگاه حاکمه شرکت کننده در انتخابات که دولت را در اختیار دارد، تجزیه است، طرفی که همگرایی کرده بالنده است، زینده است، گیرنده است، آنطرفی که گرفتار تجزیه است، میرنده است و امروز به طور واضح همگرایی و تجزیه مقابل شده اند که اعلان حیات همگرایی کنندگان و محکومیت به مرگ تجزیه شوندگان است. بالاخره در آنچه که به بحران سازی در مقیاس دنیا مربوط می شود، این رژیم حالا می فهمد که این ملت دستش را خوانده و حاضر نیست که به دست آقای خامنه ای به جهنم برود، جهنمی که از جنگ پدید می آید، از محاصره اقتصادی بوجود می آید و از فرصت سوزی های پشت سرهم.

 

آقای خامنه ای در روزهای قبل از این انتخابات تکرار می کرد که روز جمعه مردم ایران به بناگوش دشمن سیلی خواهند نواخت، حالا که ملت این انتخابات را تحریم کرد، به این آقا گفت که شما در دشمنی با این ملت گوی سبقت را از همه کس ربودید، حتی از این دشمنان خارجی ایران هم ربودید، برای اینکه شما این وضعیت را درست کردید، خب اسنادی که ویکیلیکس اخیرا انتشار داده، خیلی صریح است، می گوید تاسیسات اتمی که به کار ساختن بمب اتمی می آمد، را اسرائیل از بین برده است، اگر جنگی روی بدهد، برای خاطر سیاست است و نفت. این را که ما سالهاست به مردم ایران می گوییم. خب شما از این رژیم نمی پرسید که تو مریضی؟ با دروغ دنیا را بر ضد مردم ایران بسیج کردی، تحریم اقتصادی و تهدید به جنگ برای هیچ! تازه آمدی و می گویی اگر نیایید رای بدهید به خطر می افتد؟ حقیقت عکس این بود و مردم ایران دانستند که حقیقت عکس این بود. وقتی پای صندوقهای رای نمی آیند، به دنیا می گویند که این بازیها را تمام کنید، ما یک ملت رشیدیم، یک ملت سر فرازیم، یک ملت تواناییم. تا این زمان هم استبداد را در کشور ما نگه داشتید اما عمر اینها سر آمده است. ما مصممیم دولت حقوقمدار را جانشین این دولت استبدادی جباران کنیم، ما مصممیم حاکمیت جمهور مردم را جانشین ولایت مطلقه فقیه بکنیم، ما مصممیم در وطنی مستقل، ملتی در رشد باشیم و این رشد را بر میزان عدالت، دوستی، برابری، خواهری، برادری به پیش ببریم و با مردم منطقه و با مردم دنیا در صلح زندگی کنیم، در برابر زورگویان، هرجای دنیا باشند بایستیم.

به این ملت تبریک می گویم و امیدوارم که تحریم را آغاز جنبش در خط و ربط جدید، در سمت و سوی جدید، بسوی استقرار ولایت جمهور مردم، بسوی استقرار جمهوری، به معنای هر ایرانی شهروند، هر ایرانی نماد جمهوری و ملت ایران نماد جمهوری به مثابه ملت برخوردار از حقوق ملی، حقوق انسان، کرامت انسان.

 

شاد و پیروز باشید.


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter