صوتی

آقای بنی صدر: اگر خامنه ای فردا مصالحه بکند با چه مسائلی روبرو خواهد شد؟ آیا فرصت فردا را خواهد سوزاند؟

 

عصر جدید: درگیری بر سر اتم با غرب بالا گرفته است. نظر شما در باره مذاکرات فردا چیست از روی ضعف است و یا قوت؟

 

بنی صدر: هر دو طرف قول هائی را بر زبان آورده اند که ضد و نقیض هستند. واشنگتن پست و یک سایت اسرائیلی گفته است که اوباما به خامنه ای از طریق اردوغان پیام 6 ماده ای داده است: فردو را تعطیل کند، غنی سازی را کنار بگذارد، اورانیوم غنی شده را تحویل بدهد و .. خب این یعنی اینکه طرف مقابل ـ ایران ـ بگوید نه. اگر طبق این قول همه آنچه را که اوباما خواسته را ایران انجام دهد، یعنی اینهمه زیان و ضرر دیده و مردم را در این وضعیت فلاکت بار اقتصادی قرار داده و حالا بیاید بگوید همه چیز را بر می چینیم! عکس این حرفها نیز زده شده است که بنظر می رسد درست تر باشند. طبق این اطلاعات که قوی تر هستند می گویند اوباما به خامنه ای پیام داده است که هر گاه شما تضمین قابل بررسی و قابل تفتیش مداوم را بپذیرید که ایران بمب اتمی نمی سازد همانطور که اخیرا گفته اید اینکار را نمی کنید، آمریکا با فعالیتهای صلح آمیز ایران و حتی غنی سازی تا زیر 5 درصد موافقت میکند. منابع دیگر هم این سخنان را تائید کرده اند. آقای عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفته است که غنی کردن اورانیم تا بیست درصد برای رفع نیاز نیروگاه دانشگاه تهران است و وقتی این نیاز برطرف شد ما این تولید را کم و سپس متوقف می کنیم. آقای جلیلی هم گفته است که با پیشنهادهای جدیدی برای حل مشکل به استانبول رفته است و آقای صالحی هم گفته است پیش بینی میکند در گفتگوها پیشرفت بشود.

 

عصر جدید: ولی احمدی نژاد گفته است ما یک قدم عقب نمی نشینیم.

 

بنی صدر: رجز خوانی است که هر دو طرف میکنند. ما داریم اطلاعات منتشر شده را ارزیابی میکنیم که چقدر واقعیت دارند. حالا سئوال این است: احتمال اینکه دو طرف مصالحه انجام دهند وجود دارد یا نه؟ در طرف آمریکا محافظه کاران جدید و اسرائیل با هر گونه مصالحه سخت مخالف هستند و بدنبال برخورد نظامی و تشدید تحریم اقتصادی برای سقوط نظام هستند . چنانکه دیروز در 11 اوریل در واشنگتن پست همین گروهها نوشته اند که اوباما می خواهد مصالحه انجام بدهد و اگر انجام بدهد، یعنی ایران موافقت کند که بیشتر از 5 درصد غنی نکند و تضمین قابل بررسی هم بدهد که بمب اتمی نمی سازد و اینطرف هم بتدریج تحریمها را بردارد این مصالحه در حال حاضر خوب است و آقای اوباما هم را هم خوشحال میکند که جلوی برخورد نظامی در ماههای آینده را گرفته است. و زمانیکه اقتصاد آمریکا در حال به رونق افتادن است تهدید نفتی هم بی معنا می شود و قیمت نفت پایین می آید و اینها مفید همه است. اما آنها استدلال می کنند که در میان مدت چنین توافقی مصیبت بار است. زیرا ایران بمحض اینکه دستش از زیر سنگ تحریمها خارج شود بکارش ادامه خواهد داد و دیگر امریکا در موقعیتی نحواهد بود که بتواند دنیا را علیه ایران برای تحریم بسیج کند و در نتیجه ایران برنده خواهد و دنیا با یک ایران اتمی فوق العاده خطرناک روبرو خواهد شد. و نتیجه می گیرند که اوباما نباید این مصالحه را بکند. و الان هم چهار چشمی مراقبند که اگر اوباما خواست اینکار را بکند جیغ بنفش بکشند که اوباما ضربه را به آمریکا زد. حالا بستگی دارد اوباما چقدر به فشار لابی اسرائیل و محافظه کاران جدید و بخشی از حکومت خودش مانند خانم کلینتون که طرفدار سختگیری هستند اهمیت بدهد.

هموطنان عزیز خوب توجه کنند، اصلا مثل اینکه دنیا را آدمهای عاقل هدایت نمیکنند. فرض کنید که توافق کنند که ایران بیش از 5 درصد را غنی نکند و تضمین هم بدهد بمب نمی سازد. خب اینرا را که قبل از اینکه ایران غنی سازی تا بیست درجه را شروع کند یعنی دو سال پیش نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور برزیل از ایران گرفته بودند و بنا بود اورانیوم بیست درصد هم در خارج ایران مبادله شود. چرا آنوقت نکردید؟ اگر کرده بودید دیگر این مسائل نبود. این چطور عقلی است؟ خب الان شما اینکار را بکنید این رژیم خامنه ای است که برنده شده است و شما زیان دیده اید. بزرگترین قدرت جهان را این آدمها اداره میکنند!

اما در ایران هم رژیم یکدست نیست. با اینکه می گویند رهبر فصل الخطاب است اما همه میدانند که چنین نیست. مواردی شده است که او موافقتهایی را کرده است زیر فشار گروهها سخنش را عوض کرده و موضعش را تغییر داده است. ثانیا آقای خامنه ای رژیم را در وضعیت فلج قرار داده است. از خرداد 88 تا امروز بعد از تقلب بزرگ حکومت احمدی نژاد تنها یک کار انجام داده است و آن مسئله یارانه هاست. تازه این کار هم نصفه است و چنان بلایی بر سر اقتصاد ایران آورده است که رئیس مجلس مافیاها ناگزیر شده است به آقای خامنه ای نامه بنویسد که اگر قسمت دوم این قانون را اجرا کنند فاجعه می شود. پس ضرف سه سال هیچکاری نکرده اند و همین یک کار هم فاجعه شده است. تحریم اقتصاد هم که هست. البته آقای احمدی نژاد گفته ما دو تا سه سال بدون نفت می توانیم زندگی کنیم. آقای دروغگو ! دو تا سه روز هم نمی توانید! بلحاظ اینکه غیر از نفت بودجه ندارید. بله اگر بخواهید کشور را بخاک سیاه بنشانید البته که می توانید. پس فلج کامل است. علاوه بر این آقای خامنه ای در انزوای کامل هم هست و کسی را ندارد که در این وضعیت سخت که انزوای خارجی و تهدید به جنگ هم هست کمک او باشد. خب چکار کند؟ این همان وضعیتی است که آقای خمینی در پایان جنگ در آن قرار گرفت. چاره ای ندارد جز به سر کشیدن جام زهر. اما او با یک اقبال روبرو است و آن اینکه اقتصاد دنیا برای بازیابی رونق اقتصادی به نفت و نفت ارزان نیاز دارد. .....


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter