بنی‌صدر در مصاحبه با واشنگتن پست: سیاست ترامپ، رژیم ایران را تقویت می‌کند

ورلدپست:فکر می‌کنید که پشت تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران چه بود؟

بنی‌صدر:حکومت باراک اوباما، توافق هسته‌ای را بمنظور ایجاد تعادل میان اتحاد اسرائیل و عربستان، و حضور ایران در منطقه برقرار کرد تا از تسلط این اتحاد بر خاورمیانه، جلوگیری کند. ترامپ، برعکس این کار را انجام داد: از برجام خارج شد تا برهم زدن آن تعادل و تسلط اسرائیل، عربستان سعودی و آمریکا بر خاورمیانه را ممکن کند.

ورلدپست:فکر می‌کنید که این سیاست ترامپ، ایران را بیشتر منزوی کند یا آمریکا را؟

بنی‌صدر:اروپایی‌ها (اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلستان) همراه با روسیه و چین، توافق هسته‌ای را امضا کردند، و خانم فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و رهبران فرانسه، آلمان و انگلستان، مواضع قاطعی اتخاذ کردند مبنی بر اینکه، صرف نظر از آنچه که آمریکا انجام دهد، به حمایت از برجام ادامه خواهند داد. اروپا دارد به این نتیجه می‌رسد که ایالات متحده، تحت ریاست جمهوری ترامپ، در حال تبدیل شدن به یک "دولت لات" است و توانا به رهبری "دنیای آزاد" نیست. در این مورد، آمریکا اکنون فقط متحد اسرائیل و عربستان سعودی است؛ ترامپ از معاهده اقلیمی پاریس نیز خارج شده، ایالات متحده کاملا تنهاست. در آنچه به ریم ایران مربوط میشود، بستگی مستقیم به جنگ قدرت در درون ریم دارد. اگر حسن روحانی بتواند در قدرت بماند و توافق با دیگر امضاکنندگان برجام را حفظ کند، ایران منزوی نخواهد شد. با اینحال، اگر فرماندهان سپاه، این فرصت فراهم شده بوسیله ترامپ را برای تسخیر کامل دولت مغتنم بشمارند، رژیم ایران نیز منزوی خواهد شد.

ورلدپست:آیا از حکومت ترامپ، انتظار تلاش برای تغییر رژیم در ایران از طریق تحریمهای شدیدتر یا حتی مداخله نظامی دارید؟

بنی‌صدر:جان بولتون، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، از حامیان شناخته شده تغییر رژیم در ایران است. طنز ماجرا این است که تحریمهای جدید و تهدید به جنگ، روشی است که فقط به کمک تثبیت ریم ایران می‌آید. امکان استفاده از وضعیت بحران دائمی که آمریکا ایجاد می‌کند رژیم را قادر به ادامه حیات می‌سازد. بنابرین، در واقع، سیاست ترامپ، رژیم ایران را قویتر می‌سازد نه ضعیفتر. این سیاست، تندروهایی را تثبیت می‌کند که می‌گفتند نمی‌توان به ایالات متحده در برجام اعتماد نمود (همان استدلال ترامپ درباره ایران).

اگر آقای ترامپ واقعا خواستار تغییر ریم در ایران بود، بهترین راه برای دستیابی به آن، حذف تمامی تحریمها بود**. این امر، رژیم را از دشمنی، محروم می‌کند که برای بقا به آن نیاز دارد. و همچنین برای مردم ایران، فضای تنفسی را ایجاد می‌کند که برای ادامه مبارزه برای استقلال، آزادی و دموکراسی به آن نیاز دارند. اما حمایت یا تلاش برای قشون کشی به ایران برای تغییر ریم، امریکا را گرفتار فاجعه‌ای چند بار بزرگتر از فاجعه عراق و افغانستان خواهد کرد. هرکسی، صرف نظر از اینکه اصلاحطلب یا اصولگرا یا غیرسیاسی باشد، در مقابل متجاوز خارجی خواهد ایستاد.

ورلدپست:شما از مخالفان دیرپای نظام دینی در تهران از زمان تبعید بوده‌اید. ولی آیا با آقای ترامپ، و حتی برخی اروپایی‌ها همچون آقای مکرون موافقید که می‌گویند ایران، جنگ و بی‌ثباتی را در خاورمیانه ترویج می‌کند؟

بنی‌صدر:امر واقع این است که رژیم ایران، از ترور بعنوان روش در جنگهایی که در آن درگیر است، استفاده می‌کند. اما این امر نیز حقیقت دارد که استفاده از ترور برای حذف مخالفان، منحصر به رژیم ایران نیست. برای مثال، حکومت اسرائیل نیز سابقه‌ای طولانی در حذف دشمنانش از طریق قتل یا دیگر انواع ترور دارد. منتقد سرسخت رژیم دیکتاتوری در ایران بوده‌ام که به رژیم مافیاهای نظامی-مالی تبدیل شده است. با اینحال، حقیقت را همواره باید گفت. واقعیت این است که آمریکا و متحدانش، تمام این جنگها را در خاورمیانه شروع یا تشدید نمودند. دو جنگ عراق و افغانستان را خود آمریکا آغاز کرده است. آمریکا با فرانسه و دیگران، معمر قذافی را در لیبی سرنگون کردند و جنگی را در آنجا آغاز کردند. آمریکا، همراه با عربستان سعودی، قطر و ترکیه، نیروهای جهادی را در سوریه مسلح کردند. آمریکا و متحدانش، خیلی قبلتر از ایران در یمن درگیر بودند.

لینک مصاحبه در واشنگتن پست:      http://goo.gl/5JU8Lp

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter