صوتی

بنی‌صدر: پیامدهای «ترور قاسم سلیمانی» در ایران، منطقه و آمریکا

 

رادیو عصر جدیدبا کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد، آقای خامنه‌ای وعده انتقام سخت داده است. بنظر شما این اقدام که با دستور آقای ترامپ انجام شده است، چه پیامدهایی در ایران، منطقه و آمریکا خواهد داشت؟

مصاحبه رادیو عصر جدید با آقای بنی صدر ، ۱۳  دیماه ۱۳۹۸

جهت شنیدن صدای مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

 

جهت دیدن مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

 

 

بحران همیشه دو طرف دارد، بحران یکطرفه نمی شود. ما یک کشوری هستیم که از دوره قاجار صحنه عملیات دو قدرت خارجی روس و انگلیس بودیم که بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا هم وارد شد، الان هم آمریکا محور سیاست داخلی وخارجی ایران است. آقای سلیمانی در کجا ترور شد؟ در بغداد یعنی خارج از ایران. آقای خامنه ای کی را تهدید می کند؟ آمریکا را. تمام آنچه که به کشور ما مربوط می شود در باره اش در بیرون مرزها تصمیم گرفته می شود. آقای روحانی یک دور با مکرون  و بعد با نخست وزیر ژاپن گفتگوی کرد که آنها پادرمیانی کنند که آقای ترامپ از این تحریمها بکاهد، به اصطلاح رابطه با بیرون تنظیم کننده رابطه با درون یعنی مردم ایران است.

حالا ببینیم این بحرانی که دو طرف در عراق ایجاد کردند در حال حاضر چه وضعیتی را درست کرده.

اول: اینکه آقای خامنه ای در ایران نانش را میخورد و به یک اعتبار از این آقای سلیمانی خیالش آسوده می شود. آقای ترامپ هم توی آمریکا، پس هر دو طرف در داخل مرزها از این بحرانی که پدید آمده استفاده می کنند.

دوم: کجا این امر واقع شده است؟ در عراق، اگر عراق یک کشور مستقلی بود، آقای سلیمانی آنجا چکار میکرد؟ آقای ترامپ چگونه بخود اجازه میداد در یک کشور مستقل دست به ترور بزند؟ پس کشوری که به استقلال خود بها ندهد، مردمی که به استقلال خودشان بها ندهند، کشور عرصه برخورد قدرتهای خارجی میشود. عراق نمونه اش، آن سوریه، آن یمن، آن لبنان و افغانستان و....

اگر به وابسته ها مجال عمل بدهید دیگر صاحب کشورتان نخواهید شد.

سوم: در عراق یک جنبش همگانی بود، این جنبش چه می گفت؟ همان استقلال را می گفت. می گفت نه میخواهیم رژیم ایران در امور ما دخالت کند نه آمریکا دخالت کند و نه سعودی و نه هیچ کشور دیگر. هدف این بحران سازی مشترک دو طرف کدام است؟ این است که مردم را از خیابانها جمع کنند و بفرستند خانه هایشان و جنبش را بخوابانند، چون اگر جنبش در عراق موفق شود و نظام را تغییر بدهند و دولت مستقلی پیدا بکنند، نه تنها رژیمهای منطقه وضعیتی که دارند دیگر نخواهند داشت، بلکه دائم باید به خود بلرزند. و وقتی عراق بتواند خود را مستقل کند چرا ایران نتواند.

هم آقای ترامپ میخواهد که جنبش مردم عراق و ایران بخوابد و هم آقای خامنه ای، نفع مشترک دارند، اینکه موفق میشوند یا نمیشوند خواهیم دید. اگر نشد باید منتظر شد که این بحران سازی دو طرفه  دنباله پیدا کند.

خوب حالا بیاییم از آقای ترامپ بپرسیم که چرا این آدم به دروغگویی عادت کرده، میگه که این آقای سلیمانی میلیونها نفر را کشته، میلیونها نفر و هزاران آمریکایی را هم کشته، این آقای سلیمانی که تا چندی پیش در شمال عراق و سوریه با شما همکار بود در جنگ با داعش، آنجا یادت نبود که او میلیونها نفر را کشته؟ حالا دروغ به این بزرگی میگه، طرف مقابل هم سه روز عزای ملی اعلام کرده است.

حالا از آقای ترامپ میپرسم که شما در کشور عراق چه کاره ای؟ حالا فرض می کنیم که تو راست میگویی و آقای سلیمانی این کار ها را کرده است، آخه این کشور عراق کشور نیست؟ صاحب نداره که شما هواپیمای بدون خلبان بفرستی آنجا و بعد ببندی به موشک و آدم بکشی؟ مگر عراق دولت نداره که شما اگر می گویی که سلیمانی می رفته تدارک ببینه برای عملیاتی بر ضد آمریکا. مگه عراق دولت نداره؟ خوب به آن دولت می گفتی که این اطلاعات را ما داریم و این آقا می خواهد بیاد این کارها را بکند، راهش ندهید، اما شما به هیچ حق و حقوقی پایبند نیستی.

این را همیشه گفتم که ترور در مدار بسته سلطه گر زیر سلطه معنی پیدا می کند، متصدی اول ترورها هم دولتها هستند، خوب این هم نمونه اش، این عملیات اسمش چیه؟ ترور است دیگه، شما آقای ترامپ ترور کردید، اگر برای شما مجاز است که از هوا خودروهای حامل آقای سلیمانی و همراهانش را به موشک ببندی خوب به همان دلیل به آنهایی که با هواپیما به دو برج نیویورک زدند هم همین حقی که شما داری، آنها هم داشتند، خوب مروج ترور شما هستی.

مردم کشور های جهان مبارزه اولی که باید بکنند، مبارزه با تروریسم دولتی است.

 فعلا آقای خامنه ای نان این عمل آقای ترامپ را می خورد و جنبش آبانماه را به فراموشی می سپارد، مثل اینکه اصلا امری واقع نشده و ثانیا این مجوز میشود برای سرکوبهای جدید، ثالثا در درون رژیم این بسود بحران سازها و سرکوبگرها بیشتر از آن چیزی که هست خواهد شد.

اینکه شما مردم ایران فکر کنید که در تعادل درونی رژیم نقشی پیدا میکند، نه حالا پیدا میکنید و نه در انتخابات مفتضح که معلومه از پیش مهندسی میشود. اگر بخواهید نقش پیدا کنید، این است که به خود و به مردم منطقه و جهان بگویید که دیگر نمی خواهید در بحران زندگی کنید، این یک پیام رسایی است که مردم دنیا باید آن را بشنوند، این پیام را از مردم عراق در آن جنبش همگانی شنیدند.

 تروریسم یک پدیده دولتی است و سلطه گر ها در رابطه با مسلط زیر سلطه، هم ترور میکنند و هم تروریست می پرورند. اگر شما آقای ترامپ عقل می داشتی، فرهنگی می داشتی می دانستی که خشونت با خشونت از بین نمی رود. یک قدرتی که می گوید من ابرقدرت جهان هستم تا این حد خودش را ناتوان نمی کند که به یک عملیات تروریستی دست بزند، خوب آقای ترامپ شما بعنوان ابرقدرت ناتوان شدید و جریان انحطاط را دارید طی میکنید.

شما آقای خامنه ای، تنها کاری که میتوانی بکنی فقط به گلوله بستن مردم ایران است، در همه زمینه ها ضعف بزرگ شدید، آن اقتصاد، آن درون رژیم فرو پاشیده ات، بند از بند گسسته، آن دستگاه روحانیت شما؛ همه را بهم ریختی ، شما عمر دراز نمی توانی داشته باشی، داس اجل بدست گرفته ای و داری به ریشه حیاتت می زنی.

شما مردم ایران هستید که باید تصمیم بگیرید که می خواهید زندگی کنید یا خیر، اگر میخواهید، زندگی در استقلال و آزادی ممکن است، بر خیزید.

مصاحبه رادیو عصر جدید با آقای بنی صدر ، ۱۳  دیماه ۱۳۹۸

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter