صوتی

سیاست خارجی حکومت جو بایدن، در خاورمیانه و ایران، مصاحبۀ حسین جواد زاده با ابوالحسن بنی صدر

 

 

جهت شنیدن صدای مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

 

جهت دیدن مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

 

 

سؤال: با توجه به سیاست جدید جو بایدن در خاورمیانه و ایست دادن ایشان در رابطه با ورود ادوات جنگی به عربستان و انتخاب رابرت مالی دستیار سابق اوباما بعنوان نمایندۀ ویژه امریکا در رابطه با ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
ابوالحسن بنی صدر: آنچه را که در مصاحبۀ هفته قبل عرض شد به واقعیت پیوست. وزیر خارجۀ جدید آمریکا گفت، هر وقت ایران به تعهدات خود در برجام بازگشت و آنها را عملی کرد، ما هم تحریم ها را بر می داریم و این زمان می برد. چون تا ایران بخواهد به آن وضعیت قبل از خروج از تعهدات بازگردد، زمان خواهد برد. ما هم باید بررسی و تحقیق کنیم که آیا ایران این کار را کرده است یا خیر؟ و این هر دو زمان می خواهد. یعنی چه؟ یعنی امریکا عجله ای ندارد. از دید امریکا، تحریم ها اثرش را گذاشته و حالا وقت بهره برداری از حاصل تحریم هاست.
 
الان رژیم ایران در موضع منفعل است و امریکا در موضع فعال. سران اروپا در دورۀ آقای ترامپ جانب ایران را داشتند، اما حالا آقای مکرون می فرماید که توافق عربستان هم باید باشد.
 
می گویند پیش بینی آقای ترامپ درست بود که گفت، جنگی که من نکردم را بایدن خواهد کرد. آقای خامنه ای شما در بن بست هستی. اینکه شما از برجام بیرون بروید، بن بست است، بن بستی که اثرات وحشتناک دارد. با مردم ایران هم  که نمی خواهی مسئله را حل کنی، چون اگر بخواهید با مردم ایران مسئله را حل کنید، اصلاً تحریم ها و سیاست امریکا در منطقه و ...، بی معنی می شوند، برای اینکه سیاست خارجی ایران به سیاست داخلی یک دولت حقوقمدار و تابع ارادۀ ملت منطبق می شود. اگر آنجور شود، دیگر از آقای ایالات متحده امریکا کاری جز لغو تحریمها بر نمی آید. چون، نه تنها ایران سرمایۀ جهانی عظیمی بدست می آورد، بلکه در خود امریکا هم این سرمایۀ بزرگ را بدست می آورد. دیگر تحریم ایران قابل توجیه نخواهد شد. و ایران می تواند بر اساس استقلال ملی در تعریف نه مسلط و نه زیر سلطه، سیاست خویش را در منطقه تعیین بکند و این سیاست به ایران امکان می دهد که جلوی جبهه بازی و جبهه سازی جنایتکاران منطقه، مثل سعودی ها و حکومت آقای نتانیاهو را بگیرد، و مردم منطقه هم بتوانند سرنوشت خودشان را بدست بگیرند. اینجا هم باز، سرمایۀ جهانی بکار می آید و کشور های غربی، از جمله امریکا را بر آن می دارد که در برابر این جبهه سازی هایی که یکی در یمن مشغول جنایت است و دیگری هر روز بمب بر سر مردم سوریه می ریزد و آن بلا را بر سر مردم فلسطین می آورد، قرار گرفته، آنها سر جای خودشان بنشینند. 
 
پس می بینید  که راهکار دیگر وجود دارد و امکانش هست، اما شما آقای خامنه ای کشور را آوردی در این بن بست قرار دادی و راه خروج هم جز تسلیم نداری. شما مردم ایران، وقت تصمیم است، باید ارادۀ خود را اظهار بکنید. این رژیم در داخل ایران هم منزوی است.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter