تصویری

تأثیر دلار بر اقتصاد و زندگی مردم، مصاحبۀ ژاله وفا با ابوالحسن بنی صدر در تلویزیون سپیدۀ استقلال و آزادی (١):

جهت دیدن مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

جهت شنیدن مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

 

ابوالحسن بنی صدر : - یک عامل اول و اساسی گران شدن دلار این است که دولت های نفتی که درآمد اساسی شان از فروش نفت است، محکوم بودند و هستند به اینکه همیشه کسری ارزی داشته باشند. الان هم عربستان سعودی روزی ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می کند، خوب، پس آن باید مازاد ارزی داشته باشد، مازاد هم دارد. اما یک بودجه هایی به آن تحمیل می کنند، مثل خرید اسلحه برای جنگ هایی که خرجش را می دهد، خرج کودتایِ مصر، و ...
 
- وقتی در کشور ما انقلاب شد و ما کشور را تحویل  گرفتیم، ارزی وجود نداشت و ۸ میلیارد هم بدهی خارجی وجود داشت. "شاه" هم گفته بود که ما دیگر پول های نفت را آتش نمی زنیم. ما با ضربۀ نفتی که وارد کردیم، قیمت نفت را در همان دوران مرجع  انقلاب تا گروگانگیری به ۳۴ دلار رساندیم، و ۱۶ میلیارد دلار پس انداز ارزی پیدا کردیم. خوب، بعد از آنکه ما مازاد ارزی پیدا کردیم، جا داشت که بگوییم ما می خواهیم دلار تنها ارزی نباشد که در ازای نفت به ما داده می شود، ما می خواهیم سبد ارز ها داشته باشیم که ثبات قیمت داشته باشد. و دلار ایالات متحده امریکا آن تورمی که از راه دلار به بقیۀ دنیا صادر می کند را به ما صادر نکند. ثانیاً، اینکه، دلار وسیلۀ فشار امریکا بر ما نباشد. پس، کاری که باید می کردند، آن بود که آن مازاد را از دست ما بیرون بیاوردند.
 
- خوب، گروگانگیری سفارت امریکا در تهران آن فرصت را به امریکا داد که آن مازاد را از ما بگیرد، که گرفت. حکومت وقت امریکا، از آن ۱۶ میلیارد دلاری که در حیطۀ بانک های امریکا بود، ۱۳ میلیارد را توقیف کرد. و ۸ میلیارد دلار بدهی شاه هم وجود داشت. پس ما کسری پیدا کردیم، بعد هم جنگ ایران و عراق، بعد هم بازگشت به اقتصاد مصرف محور، و ...
 
- یک عامل بزرگ استبداد این است که دولت در بودجه خود از ملت مستقل است و ملت، تابعِ بودجۀ دولت است. یکی از منابع اصلی دولت، فروش ثروت های ملی است که دلار را از آن حاصل می کند و آن دلار را بعنوان کالا، مورد استفاده قرار می دهد و می تواند قیمت دلار را بالا ببرد و کسری بودجۀ خودش را از آن "راه"، تامین کند. در واقع آن "راه" دولت، دزدی آشکاری است از مردم و جلوگیری کننده از اینکه کشور ما، اقتصاد تولید محور داشته باشد. دولت با این همه که دلار را گران می فروشد، باز هم کسری بودجه دارد و آن را باید با قرض ها پر کند و اگر امکان داشته باشد، از خارج قرض کند، مثل دوره آقای هاشمی رفسنجانی که ما دوباره به نظام قرض دار شدن برگشتیم ... .
 
- ما در دوران مرجع اتقلاب، نرخ بهرۀ فعالیت های تولیدی را صفر کرده بودیم. بجای ولایت مطلقۀ دلار، پیشنهاد سبد ارز دادیم ... .
 
- دولت در رژیم ولایت مطلقۀ فقیه، کارش صادرات ثروت های ملی است، و بخش مهم منابع ارزی در دست مافیاهای نظامی مالی و سپاه پاسداران است.
 
- ۴۲ سال است که مرگ بر امریکا می گویند و ۴۲ سال است که زنده باد دلار می گویند.
 
- به قیمت تخریب اقتصاد داخلی و ایجاد فرصت های رانت خواری، به دلار در اقتصاد ایران، ولایت مطلقه دادند.
 
-یکی از دلایلی که من ۴۰ سال است در تبعید زندگی می کنم، بخاطر پیشنهاد سبد ارزها در دوران مرجع انقلاب است.
 

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter