تصویری

خبرنگار بی بی سی: آقای بنی صدر نظرتان در مورد رد صلاحیت آقای هاشمی چیست؟

{youtube}JgG37U-5Yas{/youtube}

 

ابوالحسن بنی صدر: این "انتخابات" ١٠ ویژگی دارد که "انتخابات" پیشین نداشتند. مجال ندارم که ١٠ ویژگی را برای شما یک به یک توضیح بدهم. اما این اندازه جای توضیح دارد که این ویژگی ها پیشاپیش می گفت که مهندسی "انتخابات ریاست جمهوری" بترتیبی انجام خواهد گرفت که از جمهوریت اسمی بیش باقی نماند و هرکسی رئیس جمهوری بشود، کارگزار آقای ولی امر مطلقه باشد. این ویژگی ها به این نتیجه می رسند. بنابراین پیشاپیش، اگر واقعیت را آنطور که هست می دیدیم، باید می دانستیم که صلاحیت کسانی که با این نتیجه موافقت نداشتند، رد می شد. آقای هاشمی رفسنجانی از دید من، زیانی نکرده است. این آخرین قمار زندگی سیاسی خویش را کرد. 

خبرنگار بی بی سی: آیا بنظر شما این معنی اش اینست که زندگی سیاسی ایشان تمام شده است؟ 

ابوالحسن بنی صدر: نه، می خواهم بگویم که تا اینجا چیزی را نباخته، یک چیزی را هم برده است. بنابراین یعنی هر کس جای او بود - اینکه من مخالف او هستم بلحاظ اینکه او را نماد این رژیم می دانم، امر علی حده ای است اما از دید واقعیت اگر کسی در جای او می بود -، همین کاری را می کرد که او کرده است. همین الان که این کار را کرده است، باختی در کارش نیست، یک چیزی برده است. حالا اگر در این "انتخابات" رئیس جمهور می شد، بازهم بُرد اش بیشتر می شد. اما ویژگی دهمین این "انتخابات" اینست که  آقای خامنه ای و ولایت مطلقۀ فقیه، از این پس، محور "انتخابات" اند. مردم ایران برای نخستین بار با این محور روبرو هستند. او را مسبب وضعیتی می دانند که در آنند. آقای خامنه ای در عین حال تنها در برابر قدرت های خارجی است که ایران را به مجازات اقتصادی بسته اند و تهدید نظامی. مردم ایران هم رویارویند در عین حال با  آقای خامنه ای و این قدرت های خارجی که ایران را به مجازات و جنگ بسته اند. بنابراین اگر این قدرت های خارجی درک کنند که این مردم ایران نیاز دارند از بیرون تهدید نشوند تا از درون بتوانند عمل بکنند. بهترین فرصت و موقعیتی برای این ملتی که ملت ما است، پیش آمده است. به شرط اینکه نسل جوان امروز حقوق ذاتی انسان، حقوق ملی، داشته هایی که نتیجۀ مبارزۀ چندین نسل است، اینرا در قماری که قدرتمدارها باهم می کنند، داو نکند.

خبرنگار بی بی سی: در مورد آقای هاشمی گفتید که او برنده است، ممکن است بگویید چطور او را برنده می دانید، بر چه اساسی او را برنده می دانید؟

ابوالحسن بنی صدر: برای اینکه الان او یک موقعیتی پیدا کرده که قبل از این، آنرا نداشت. قبل از این، کسی بود که در این رژیم بود و همۀ آن سوابقی که می دانیم، و در طول ٨ سال هم مرتب سرکوب شده بود، امتیازات را از او گرفته بودند،حالا بعنوان یک آدمی که این رژیم نمی تواند حتی او را تحمل کند، موقعیت پیدا کرده است. و این موقعیتی نیست که او قبلاً می داشت. 

خبرنگار بی بی سی: بعضی از اصول گرایان درون حکومت ایران، آقای احمدی نژاد را با شما مقایسه می کنند. نظر شما در مورد این مقایسه چیست؟ 

ابوالحسن بنی صدر: ببینید این مقایسه ها صوری هستند. هیچ نسبتی بین من و  آقای احمدی نژاد وجود ندارد. من منتخب اول تاریخ ایرانم در یک انتخابات آزاد. آقای احمدی نژاد، ریاست جمهوری اش را در تقلب در "انتخابات" که  آقای رهبر تصدی کرده است، دارد. 

خبرنگار بی بی سی: در مورد سرنوشت سیاسی خودتان چطور؟ 

ابوالحسن بنی صدر: در مورد سرنوشتی سیاسی هم یکسان نیست. من وفا کردم به اصول راهنمای انقلاب ایران، ایستاده ام بر حقوق ملت ایران، و این موقعیت را دارم. او متأسفانه این خط و ربط را نرفته است. خط و ربط دیگری رفته است. در آن رژیم به کارهایی دست زده که اینها از دید من جرم هستند: کاری که با اقتصاد ایران کرده، تشدید بحرانی که در سیاست خارجی ایران تصدی کرده، و فراوان دروغی که مرتب گفته و به اخلاق ملی صدمۀ شدید وارد کرده، وجدان اخلاقی مردم ایران را آزرده است.

خبرنگار بی بی سی: الان گفته می شود که آقای جلیلی مذاکره کنندۀ ارشد پروندۀ هسته ای، نامزد مورد وثوق آقای خامنه ای است. بنظر شما آیا او می تواند - با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات فعلی مملکت از پروندۀ هسته ای می آید-، نامزد خوبی باشد و بتواند مشکلات را حل بکند؟

ابوالحسن بنی صدر: ببینید، ایشان از مردم ایران نمایندگی ندارد، از آقای خامنه ای دارد. و به این صفت، نماد و مظهر بن بست است. برای اینکه این مذاکرات اتمی را تا این زمانی که الان شما با من گفتگو می کنید، این آدم در بن بست نگه داشته است. حالا، آقای خامنه ای که خود را تنها می بیند -بترتیبی که توضیح دادم -، اگر رفت روی خط جام زهر سر بکشد، ایشان وسیله می شود برای اینکه این جام زهر را آن آقا سر بکشد. اگر نه، رفت به اینکه تا آخر می روم، هر چه پیش بیاید، چون بهایش را مردم ایران باید بپردازند، باز این آدم همان کار را خواهد کرد. از دید آقای خامنه ای، او و یا آقای قالیباف - این یکی، بیشتر از آقای قالیباف -، می تواند یکی از این دو سیاست را در خدمت آقای خامنه ای تصدی کند. 


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter