صوتی

واکنش ابوالحسن بنی صدر به نخستین نشست خبری حسن روحانی


AHB 20130408به گفته ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور ایران منظور حسن روحانی از شفاف سازی در برنامه اتمی، اعتماد سازی متقابل در برابر غرب است و آقای خامنه ای نیز مجبور است آن را بپذیرد
. به گفته وی ایران برای اعتماد سازی باید نگرانی غرب را نسبت به ساخت بمب اتم از سوی این گشور برطرف کند

 

برای شنیدن مصاحبه اینجا را کلیک کنید

حسن روحانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات در پاسخ به خبرنگاران در مورد تعلیق غنی‌سازی اورانیوم برای ازسرگیری مذاکرات با غرب گفت: "آن دوره گذشته است. هم‌اکنون ما درگیر شرایط خاصی هستیم و من فکر می‌کنم راه‌های اعتمادساز فراوانی داریم."


ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهور ایران در پاریس در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه
در مورد این سخنان حسن روحانی می‌گوید: "طبق گفته‌های ایشان به نظر می‌رسد آقای روحانی شفاف‌سازی و اعتمادسازی متقابل را راه‌حل بحران می‌داند."

وی می‌افزاید: "از سویی آنچه غرب می‌خواهد این است که نگرانی‌اش نسبت به تولید بمب اتم از سوی ایران رفع شود و در واقع اقدامات رئیس جمهور جدید ایران باید این خواسته‌های غرب را دربربگیرد."

به گفته بنی‌صدر آیت الله خامنه‌ای نیز مجبور است این تعامل را بپذیرد و در واقع انتخاب آقای روحانی به نشانه تعامل با غرب، یکی از پیام‌های رهبر ایران به غرب بوده است.

گفتنی است بلافاصله بعد از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، مقامات کشورهای غربی این امر را به وی و به مردم ایران تبریک گفتند.

وزیر امورخارجه فرانسه در واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که کشورش آماده است تا با رییس جمهور جدید ایران در زمینه پرونده هسته ای این کشور و همچنین بحران سوریه همکاری کند. همزمان وزارت امورخارجه بریتانیا و ایتالیا نیز به پیروزی روحانی واکنش نشان دادند.

از سوی دیگر واشنگتن با ابراز خرسندی از انتخاب شدن این سیاستمدار میانه‌رو برای مذاکره مستقیم در مورد پرونده اتمی، ابراز آمادگی کرد.


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter