صوتی

مصاحبه رادیو فرانسه : بابک زنجانی، آلت فعل یک شبکه متشکل از مجتبی خامنه ای و...بود

بابک زنجانی، از سوی دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، مفسد فی‌الارض شناخته شد و به اعدام محکوم گردید. این بازرگان جوان، در دروان تحریم نفتی ایران از سوی شورای امنیت و کشورهای اروپایی، توانسته بود درمأموریت از سوی مقامات ذیربط نفتی ایران، مقادیر متنابهی از نفت این کشور را در بازار آزاد به کشورهایی بفروشد که تحریم شامل خرید‌های آنان نمی‌شد.

به این ترتیب، با بالا گرفتن معاملات نفتی ایران در بازار سیاه که توسط واسطه‌ها از جمله بابک زنجانی صورت می‌گرفت، اتحادیه اروپا درسال ۲۰۱۲ در فهرستی در جهت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه شرکت‌ها و اشخاص متعلق به ایران که در دور زدن تحریم‌ها به حکومت یاری می‌رساندند، نام بابک زنجانی را نیز گنجاند.

و اما در داخل ایران، بابک زنجانی که به ثروت عظیمی دست یافته بود، پس از پایانِ دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در مظان اتهام فساد قرار گرفت.
بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت حسن روحانی، در آن هنگام اعلام داشت که بابک زنجانی
۲ میلیارد دلار به این خزانه بدهکار است که از واریز آن خودداری می‌کند.
به این ترتیب بود که بابک زنجانی در دسامبر
۲۰۱۳، به اتهام بدهی ۲ میلیارد دلاری دستگیر و زندانی شد.
وی که از آن هنگام در زندان بسر برده بود، در پایان دور اول محاکمات، مفسد فی‌الارض شناخته و توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد.

ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس جمهوری اسبق ایران می‌گوید، بابک زنجانی جزئی از یک شبکه است که اضلاع آن به بانک‌ها، وزارت نفت، دفتررهبری، دفترریاست جمهوری و دیگر نهادهای حکومتی در ایران می‌رسد.
صدور حکم اعدام برای این بازرگان جوان بدان خاطراست که اطلاعات در مورد دیگرسرنخ‌های نهاد‌ها و اشخاص دخیل در فسادهای بزرگ نفتی پیدا نشوند.

بنی صدر می افزاید: ثروت‌اندوزی به این صورت از طریق شبکه روابط با حکومت هم‌اکنون نیز در ایران جریان دارد. وی به قرارداد موسوم به "کرسنت" با امارات اشاره می‌کند که گفته می‌شود مهدی هاشمی فرزند هاشمی‌رفسنجانی با گرفتن "حق و حساب"، به کشور میلیارد‌ها دلار زیان وارد آورده است.

 

 

برای شنیدن صدای مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

 


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter